Skip to main content

SOCIALE DIENST

Sociale Dienst Vlaamse Overheid

De sociale dienst werd opgericht in 1991 ter bevordering van het welzijn van haar personeelsleden en hun naasten. Hij tracht met bescheiden middelen toch een gevarieerd activiteitenpakket aan te bieden aan zijn gerechtigden. De sociale dienst bevordert het welzijn van zijn klanten zodat zij beter kunnen functioneren in hun privé, werk- en sociale omgeving. Klanten zijn begunstigden: gerechtigden (actieve + gepensioneerde personeelsleden) en hun gezinsleden (partner en/of kinderen ten laste).

Het overgrote deel van de personeelsleden van de Vlaamse overheid is gerechtigde van deze sociale dienst en kan dus genieten van hun dienstverlening. Uitzondering hierop zijn een aantal agentschappen met rechtspersoonlijkheid, die er voor geopteerd hebben te werken met een eigen sociale dienst met dan ook een verschillend dienstverleningspakket. Voorbeelden hiervan zijn de VDAB, VAPH, Kind & Gezin, Waterwegen & Zeekanalen, VLM, …

Het beleid van de VZW wordt gestuurd door een paritair samengestelde raad van bestuur en algemene vergadering.
De vereniging telt 36 stemgerechtigde leden die samen de algemene vergadering vormen:

  • 18 personeelsleden, aangesteld door de representatieve vakorganisaties (6 voor elk)
  • 18 personeelsleden, aangesteld door de Vlaamse Regering.

Voor ieder beleidsdomein wordt minstens een mannelijk en vrouwelijk personeelslid voorgedragen en minstens één personeelslid aangesteld als lid van de algemene vergadering.

De sociale dienst wordt bestuurd door een raad van bestuur die paritair is samengesteld en 18 stemgerechtigde leden telt:

  • 9 leden worden door de algemene vergadering benoemd onder de leden, aangesteld door de representatieve vakorganisaties (3 voor elk)
  • 9 leden worden door de algemene vergadering benoemd onder de leden, aangesteld door de Vlaamse Regering

Elke groep wijst zijn eigen leden aan.

De raad van bestuur kiest de voorzitter onder de leden die werden voorgedragen door de representatieve vakorganisaties. Het voorzitterschap wordt tweejaarlijks afwisselend waargenomen door een vertegenwoordiger van een andere representatieve vakorganisatie. Vanaf 25/6/2013 oefent ACOD Overheidsdiensten voor een periode van 2 jaar het voorzitterschap uit.

Het beheer van de VZW Sociale dienst heeft binnen onze vakbond steeds een belangrijke plaats ingenomen en wij zijn dan ook zeer actief binnen de algemene vergadering, raad van bestuur, werkgroepen en de CIHV(Commissie Individuele HulpVerlening). Bovendien hebben wij ook een uitgebreide fractie, waarin wij deze vergaderingen grondig voorbereiden.

Jurgen Van Lysebetten is fractievoorzitter. Hij zetelt in de Raad van Bestuur, Algemene Vergadering en volgt alle werkgroepen op. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Esther Van Laerhoven zetelt in Raad van Bestuur, Algemene Vergadering en de volgende werkgroepen: Colloquium – Medische Zaken – Sint.  Ze is plaatsvervanger voor Jurgen in de CIHV. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

De Algemene vergadering wordt aangevuld met:

  • Tilly Troost:  werkgroep: medische zaken
  • Tom Van de Velde  die volgende werkgroepen opvolgt: Begroting – Communicatie- Vakantie en Vrije Tijd
  • Tinne De Koninck: Communicatie – Vakantie en Vrije Tijd

Lees verder

WELZIJN OP HET WERK

Welzijn op het werk

De overheid dient er op toe te zien dat u veilig en gezond kunt werken. Stress en burn-out zijn een rijzend fenomeen, rugklachten een oud zeer, een tekort aan de nodige veiligheidsmiddelen (veiligheidschoenen, helm, beveiliging op werktuigen… ) zijn nog steeds aan de orde.

Indien u meent dat u in een ongezonde of onveilige situatie bevindt op het werk kunt u terecht bij de preventieadviseur. Indien u vindt dat deze u niet genoeg bijstaat hebben wij ook een team van mensen die zich hebben bekwaamd in deze materie. U kunt bij hen terecht via uw militant op de werkvloer.

Lees verder

RADEN VAN BEROEP

Raad van Beroep

Indien u een negatieve evaluatie krijgt of een tuchtstraf kunt u deze betwisten via de Raad van Beroep. ACOD biedt u dan op uw vraag een verdediger aan die samen met u een beroepschrift opstelt en die de verdediging tegen uw overheid opneemt. Heeft u dergelijk probleem neem onmiddellijk contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Meer info op: https://overheid.vlaanderen.be/reacties-op-integriteitsschendingen fgd

Lees verder

FUNCTIECLASSIFICATIE

Functieclassificatie

Reeds in 1999 startte de Vlaamse overheid met het project functieclassificatie. Functieclassificatie is een methode om functies te wegen op basis van een analyse van het takenpakket. De Vlaamse overheid gebruikt hiervoor een eigen wegingsmethodiek. Meer informatie vindt u op de site van de Vlaamse overheid: https://overheid.vlaanderen.be/functieclassificatie

Het is de bedoeling om op termijn over te gaan van een loopbaan- en beloningsbeleid gebaseerd op diploma en anciënniteit naar een beleid waar de complexiteit en het belang van de functie doorslaggevend zijn en prestaties een grotere invloed hebben op verloning. Functieclassificatie speelt hierin een cruciale rol.

Actualiteit 2018: functieclassificatie in stroomversnelling

Intussen is het traject functieclassificatie bij veel entiteiten volop aan de gang: wanneer alle functiewegingen op entiteitsniveau gevalideerd zijn, zullen functiehouders hun nieuwe functiebeschrijving ontvangen. Deze functiebeschrijving is het resultaat van toewijzing van de functie aan een functiefamilie en functieklasse.

Wat te doen bij ontvangst van een nieuwe functiebeschrijving en –weging?

Wanneer u uw nieuwe functiebeschrijving en bijhorende functieweging ontvangt, is het belangrijk om goed na te gaan of deze een correcte weerspiegeling is van de realiteit van uw takenpakket en verantwoordelijkheden. Stemmen de resultaatsgebieden en competentieniveaus overeen met de werkelijkheid? Spreek hierover met collega’s en vergelijk (zeker met collega’s die een gelijkaardige functie uitoefenen). Heeft u twijfels, vraag dan zeker aan uw rechtstreekse leidinggevende om uw functieweging in een gesprek toe te lichten.

Niet akkoord met uw functiebeschrijving en –weging?

Als u denkt dat uw functie niet correct is gewogen, omdat de functiebeschrijving bv. de realiteit niet weerspiegelt, dan kan u hiertegen in beroep gaan. De tweeledige beroepsprocedure is verankerd in het Vlaams Personeelsstatuut. Belangrijk om te weten, is dat er termijnen zijn die u moet respecteren om een beroep in te kunnen stellen. Uitgebreide informatie over de beroepsprocedure vindt u hier: https://overheid.vlaanderen.be/beroepsprocedure-functieclassificatie

Hoe kan ACOD u helpen?

Ook hiervoor heeft ACOD een team van experten klaar staan onder begeleiding van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Ilse Timmermans. Hebt u vragen of bezorgdheden, dan kan u bij ons terecht. ACOD kan u bovendien bijstaan wanneer u in beroep wil gaan: wij bekijken uw functieweging concreet en begeleiden u waar nodig in het beroepsproces. Verzamel hiervoor alle mogelijke informatie over uw functie en contacteer vervolgens uw plaatselijke afgevaardigde.

Functieclassificatie: geen vrijblijvende oefening!

Hoewel het koffiedik kijken is wanneer een nieuw loopbaan- en beloningsbeleid op basis van functieclassificatie zal ingevoerd worden, zijn de huidige functiewegingen geen vrijblijvende oefening. Uw functie-indeling kan immers uw toekomstige verloning en doorgroeimogelijkheden beïnvloeden. De Vlaamse Regering heeft bovendien beslist dat de invoering ‘budgetneutraal’ moet gebeuren, wat niet veel positiefs belooft voor de toekomst.

Ook hier kan u rekenen op ACOD: de invoering van een nieuw loopbaan- en beloningsbeleid moet nl. onderhandeld worden met de vakorganisaties.

Lees verder

Vragen?

Contacteer ons met uw vragen of opmerkingen,
wij zijn er voor u!